środa, 21 stycznia 2015

Zmruż oczy

Bogatyński Ośrodek Kultury, camera obscura panoramiczna, pin 0.2mm
 " A jak zgubiłem okulary, albo je stłukłem - to robiłem tak:"
   Bierze okulary w dwa palce każdej z dłoni, trzymając je za zauszniki sprawdza osadzenie szkła, sprawdza mocowanie zawiasów i ogólny stan oprawek. Przechylając je pod pewnym kątem, pod światło, sprawdza stan zapaćkania soczewek. Odkłada je na stół. Składa opuszek kciuka z tym od palca wskazującego. Robi takie kółeczko palcowe. Jakby ujął czegoś w palce ledwie szczyptę.


 " Tak właśnie robiłem " - przykłada do oka złączone opuszki i delikatnie luzuje ich ścisk. Aż tworzy się malusieńka szparka. Zwiększa - zmniejsza tę szparkę, przysuwając - oddalając od oka. Oko lekko mruży, zgrywając to z sobie znanym tylko układem luzowania opuszków względem odległości od oka. Minimalne ruchy lewo - prawo. Teraz.

 " O, teraz widzę" - stoi w zamrożonym układzie oko - palce - powieki - lewo i prawo. Drugą ręką podstawia sobie przed ten układ ulotkę z marketu. Lekka korekcja trzymanej przed okiem szparki, drobny ruch powieki. I już tę ulotkę czyta na głos.

 " Tak właśnie robiłem, jak przepadły mi okulary. W ten sposób mimo braku szkieł korekcyjnych mogłem nawet czytać. " Zakłada okulary czyszcząc uprzednio szkła rąbkiem swetra.
 Tak właśnie działa Camera Obscura . Trzeba po prostu mocno zmrużyć oczy. Zamiast siatkówki kawałek światłoczułego papieru. Zamiast powiek - otworek z czubka szpilki. Resztę trzeba sobie zgrać. Jak oko, palce i powieki...




11 komentarzy:

  1. Fantastyczne! Za każdym razem, jak widzę "działania" camery obscury, robi to na mnie ogromne wrażenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to jest technika - w odniesieniu do fotografii - pierwotna.

      Usuń
  2. Szpiegowska kamera obscura :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej kamerze ulice zawsze są wyludnione, nie ma ludzi. Tylko elementy stałe :)

      Usuń
  3. Ja wczoraj bawiłem się monoklem. Zresztą opisałem na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fenomenalna sprawa. Bardzo ładnie wychodzą te obrazy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. No, fajne, takie niespotykane i niepowtarzalne, niedoskonałe...

      Usuń
  6. Fascynująca fotografia... pierwotna. Zapatrzyłam się i zaczytałam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to się właśnie zaczynało, na samym początku był otworek.

      Usuń

Dodając komentarz:
- jeśli masz stronę/bloga na innej platformie wybierz: "nazwa/adres URL'', gdzie w polu "nazwa" wpisujesz nazwę, w polu "URL" wklejasz adres strony/bloga. Jeśli nie posiadasz takowych - po prostu wpisz swój nick w polu "nazwa". Będzie miło zwracać się "po nazwie"
- jeśli wybierasz "Anonimowy" - na końcu komentarza wpisz swój nick.
Weryfikacja obrazkowa jest wyłączona. Dzięki za wpis.